Wednesday, April 2, 2008

Artikel 1 : Masalah Sejagat (Pengenalan)

MASALAH SEJAGAT

Anda pernah terbaca di dalam email dan akhbar atau melihat Bersamamu TV3 , kisah masyarakat khasnya orang Melayu kita yang memohon belas kasihan dan bantuan kewangan bagi meringankan beban kewangan yang dihadapinya. Bukan sahaja jumlah wang yang mereka perlukan itu amat besar, malah mereka memerlukannya dalam keadaan yang segera kerana amat - amat terdesak.

Sebagai manusia, anda ada sifat belas dan ingin menolong mereka. Tapi apakan daya, keadaan kewangan anda sendiri pun cukup - cukup makan Nak menderma ribuan ringgit tak dapat, anda hanya mampu bersimpati. Maka benarlah kata orang tua – tua “berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya”. Kalau anda dapat menderma pun, jumlahnya sedikit dan jumlah itu tidak dapat menyelesaikan masalah individu tersebut.

Saya ingin memberi peluang untuk membantu orang Melayu seperti anda, melindungi sumber kewangan anda sebelum anda ditimpa bencana kewangan dengan cara yang amat berkesan. Tapi malangnya cakap saya awal – awal lagi anda dah bantah ! “aah…. jual insurans lah ni… malas aku nak dengar…”

Maafkan saya saudara . Jangan jadi bodoh sombong. (Tahu apa itu bodoh sombong ? Dah lah tak tahu, tak mahu bertanya pula ! Bila orang nak bagitahu, tak mahu dengar…) Saya bukan jurujual insurans ! Saya CONSULTANT insurans.
“sama la tu oii, jual insurans la tu.. “

Sekali lagi saudara, tolong jangan jadi bodoh sombong. Besar perbezaan antara jurujual insurans dengan consultant insurans. Saya sendiri tak sanggup nak jadi jurujual insurans. Artikel ini ingin menarik perhatian anda kepada contoh masalah kewangan di atas tadi.

Dari pemerhatian saya, kebanyakan masalah kewangan yang dihadapi oleh orang Melayu kita ini sebenarnya boleh diatasi dengan menggunakan produk insurans yang bersesuaian. Menyimpan wang pula biarlah di tempat yang memberi pulangan dan perlindungan secara serentak dan bukan sekadar menyimpan kosong di bank.
Contoh bagaimana produk insurans dapat membantu : apabila anda atau anak anda sakit, semua bil rawatan di hospital swasta akan ditanggung sepenuhnya oleh insurans, tanpa anda perlu memungut derma ke sana ke sini. Bila suami sebagai pencari nafkah utama meninggal, balu dan anak - anak tak perlu hidup meminta-minta, sebaliknya pendapatan bulanan suami yang hilang itu dapat diganti oleh produk insurans yang sesuai untuk menampung keperluan 10 ke 20 tahun akan datang atau sehingga anak dapat berdikari.

Begitu juga dengan menyimpan wang. Minta maaf cakap, menyimpan di ASB berapa sangatlah pulangannya ??? Nak main saham, tak reti atau lebih tepat tak mampu. Minta maaf sekali lagi, orang Melayu kita berlumba – lumba membuka akaun SSPN dengan harapan (niat ?) dapat pinjaman PTPTN. Bukankah kita sudah ‘menempah’ hutang untuk generasi kita akan datang ?

Oleh kerana kurangnya kesedaran atau mungkin lebih tepat kurangnya ilmu kewangan, tak sampai 15% orang Melayu kita yang memiliki insurans peribadi. 85 % lagi tidak ada insurans peribadi dan bergantung kepada insurans dari majikan (itu pun jika ada dan tahukah anda yang ia bukan menjadi hak miliknya 100 % ?) dan caruman SOCSO (itu pun kerajaan tetapkan potongan, kalau tidak mungkin anda tak ada perlindungan juga. Tahukah anda ia terhad kepada kemalangan di tempat kerja dan perjalanan pergi balik kerja melalui jalan biasa sahaja ?)

Malangnya juga, 15% orang Melayu kita yang memiliki insurans tadi tak tahu dan tak faham jenis faedah yang ada dalam polisi insurans mereka. Bagi mereka, asal sudah beli insurans, settle.. Samada perlindungan insurans itu mencukupi atau tidak, perlindungannya meliputi risiko yang dia hadapi atau tidak, dia sendiri pun tak tahu.

Ha saudara – saudara, inilah dia kerja jurujual insurans :- main jual aje produk insurans, dapat komisyen, habis cerita. Lepas tu anda sakit ke, anda mati ke, dia tak ambil peduli. Consultant kerjanya lebih susah, renyah kerana saya perlu menilai risiko anda dan mencadangkan produk yang bersesuaian dengan risiko, saya perlu terangkan perjalanan akaun insurans anda, saya perlu jelaskan kenapa risiko anda perlu disandarkan dengan bayaran RM xxx dan bukannya RM yyy, saya kena follow-up anda selama 4 tahun seterusnya, berkongsi ilmu perancangan kewangan dengan anda dan memastikan semua bencana kewangan anda dilindungi sepenuhnya.

Kenapa masalah – masalah yang di atas tadi berlaku kepada orang Melayu kita :-
Tak ada kesedaran untuk membuat persediaan awal, dah terantuk baru nak mengadah…
Tak ada ilmu kewangan tentang cara melindungi sumber kewangan
Budaya belanja dulu, simpan kemudian (itu pun kalau ada) berbanding simpan dahulu 10 % dan belanja selebihnya.

ANALOGI BENCANA KEWANGAN

Bila disebut tentang bencana kewangan ni, anda sebenarnya boleh gambarkan bagaimana keadaannya sewaktu rumah anda black-out di tengah malam. Bukan sahaja dunia anda menjadi gelap gelita malahan keadaan menjadi huru-hara. Anak -anak kecil menangis (takutkan gelap @ kepanasan), si isteri kelam - kabut cuba menenangkan mereka dan anda pula teraba – raba mencari lilin. Bila lilin berjaya dinyalakan, barulah keadaan menjadi sedkit reda, isteri dan anak - anak duduk mengelilingi lilin. Walaupun api itu kecil, namun ia mampu membuat keluarga anda duduk bersama, merasa tenang dan meneruskan sedikit aktiviti dengan agak terbatas.

Insurans ini umpama lilin yang menerangi kehidupan kita di kala black-out. Ia dapat menukar keadaan keluarga yang huru-hara dan terdesak kembali tenang dan kekal bersama di bawah satu bumbung.

Izinkan saya menawarkan sebatang lilin untuk keluarga saudara…

"PERLINDUNGAN BENCANA KEWANGAN"

Ahmad Nazri Zakariya (012 – 554 2058 \ z_ashraff@yahoo.com)
Consultant MAA Takaful Investment Link
Tekad Smart Planning Sdn. Bhd. (538317-K)
A corporate agency with MAA Assurance Berhad & MAA Takaful Berhad

No comments: