Wednesday, April 2, 2008

Medical Card 1

Pernahkah anda terfikir, sekiranya berlaku kecemasan di mana anda, pasangan atau anak anda, jatuh sakit atau ditimpa kemalangan, bagaimana anda menguruskan kecemasan itu? Apakah persediaan yang sudah anda lakukan?

Saya cuma nak meng-ingatkan anda yang, penyakit dan kemalangan itu boleh berlaku bila-bila masa, tak kira usia. Walaupun hakikat ini pahit untuk ditelan, tapi saya terpaksa meng-ingatkan anda juga!

Dalam kehidupan sekarang, dengan kualiti udara dan air yang kotor, barang makanan & minuman yang penuh dengan bahan pengawet, sistem penternakan & perladangan yang penuh dengan penggunaan bahan kimia, tabiat buruk seperti merokok, tidak bersenam serta cara pemakanan yang tidak sihat dan berlemak, tidak hairanlah ramai orang mudah jatuh sakit hari ini, tak kira tua atau muda.


BAGAIMANA KALAU ANDA PERLUKAN RAWATAN SEGERA?

Mungkin selama ini anda menyangka, anda tidak perlu buat persediaan kerana semua itu tidak akan berlaku. Jika ia berlaku pun, anda menyangka anda boleh menanganinya dengan mudah. Hospital kerajaan berlambak, majikan pun ada. Kawan-kawan ramai, mereka pasti boleh tolong punya.

Saya bukan kata hospital kerajaan tak bagus. Cuma dalam keadaan di mana anda perlukan rawatan segera, hospital kerajaan MUNGKIN bukan satu pilihan yang baik kerana anda terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan rawatan. Paling malang sekali, jika anda diminta tinggu giliran 2-3 bulan untuk rawatan penyakit kritikal seperti kanser dan sebagainya. Maklum sajalah, hospital murah, berderet orang nak masuk sana, yang jauh lebih kritikal dari keadaan anda. Nak tak nak, terpaksa jugak bawak ke hospital swasta untuk dapatkan rawatan segera.

Kos perubatan di hospital swasta hari ini, sangat mahal terutamanya kos rawatan penyakit merbahaya. Kadangkala sampai boleh mencecah puluhan dan ratusan ribu ringgit. Dan apabila anda menghadapi masalah sedemikian rupa, saya pasti fikiran anda sendiri berkecamuk - mana nak cari duit sebanyak itu?

Nak meminjam dari bank, interestnya tinggi dan pinjamannya pula terhad. Nak pinjam dari kawan, setakat 100-200 mungkin boleh, tapi kalau dah berpuluh ribu, siapa yang sudi pinjam?

Nak jual rumah dan kereta, itu sajalah harta yang ada, kalau dijual, terjejas
pula kehidupan sedia ada. Nak mohon belas kasihan orang, belum tentu ada sesiapa yang sudi menolong, itu pun kalau masalah kita dapat perhatian orang. Kebanyakan orang buat tak tahu atau sekadar beri sikit sikit sahaja, sekadar dapat tampung keperluan asas sahaja.

Nak minta bantuan badan kebajikan, mereka pun tak mampu nak beri banyak sebab banyak lagi permohonan lain yang perlu dibantu juga. Saya percaya, anda pasti pening kepala, bila menghadapi dilemma sedemikian rupa!


BIAR SAYA BANTU BAYARKAN BIL HOSPITAL ANDA

Sebelum saya mula bercerita - Kalau ada orang tolong bayarkan kos perubatan hospital, anda suka tak? Duit deposit hospital, surat jaminan 24jam, bil perubatan hospital, semuanya saya tolong uruskan, anda suka tak?

Kalau anda suka, baguslah kerana itulah khidmat saya. Kebanyakan orang sangka saya ini macam jual barang. Sebab tulah ramai yang buat tak tahu atau tak buat apa apa.

Tapi sebenarnya, saya ni nak bantu uruskan bil perubatan hospital anda
sekeluarga. Dalam bahasa paling mudah - saya nak bantu beri duit kepada anda untuk selesaikan masalah kewangan anda itu.

YA - ini bukan cerita duit seringgit dua ni. Sebaliknya, saya akan uruskan kos perubatan yang anda perlu tanggung sampai puluhan dan ratusan ribu ringgit, dengan cara yang paling mudah sahaja!


BAGAIMANA SAYA BOLEH MEMBANTU ANDA?

Ini satu soalan yang baik - apa faedah-faedah yang boleh saya beri untuk bantu anda?

1 - KEMASUKAN HOSPITAL DIPERMUDAHKAN
Anda tak perlu pening kepala nak cari duit deposit, korek akaun bank atau pinjam sana sini, semata mata nak masuk hospital. Lagipun, bila dah perlu masuk hospital ni, bukan boleh tunggu lama. Pasti anda perlukan rawatan segera! Dengan khidmat saya, deposit kemasukan hospital akan kami sediakan semuanya. Jika deposit peribadi masih diperlukan, anda hanya perlu beri deposit sedikit sahaja. Anda sudah jimat masa!

2 - SURAT JAMINAN (Guarantee Letter)
Nak masuk hospital tengah malam ke, masa cuti raya ke, hujung minggu ke, anda tak perlu risau, khidmat emergency saya 24 jam sehari, 365 hari setahun. Anda boleh hubungi khidmat kecemasan kami pada bila bila masa untuk dapatkan surat jaminan ini. Maklum sajalah, kadang kadang syarikat majikan tak kerja 24 jam sehari, 365 hari setahun. Dengan adanya khidmat saya, takde la anda pening pening kepala lagi.

3 - BAYARAN BIL TERUS KE HOSPITAL PANEL
Kalau bil dah berpuluh-puluh ribu ringgit, tak ke naya nak membayarnya?
Mana nak cari duit banyak tu? Orang yang ada simpanan ribu-ribu pun, sayang nak habiskan duit dia bayar bil hospital saja.

Dengan khidmat saya, duit anda tu simpan saja. Semua bil saya akan bayar terus pada hospital anda. Tak perlu pening kepala, tak perlu tuntut bil berbulan lamanya. Semuanya selesai di masa tu juga!

4 - FAEDAH PERUBATAN YANG TINGGI DAN MENYELURUH
Tanggungan kos termasuk deposit kemasukan (minima 1 malam diwadkan), surat jaminan, kos perubatan & pembedahan, bilik penginapan dan makan minum. Bil perubatan anda, kami tanggung secara keseluruhan seperti yang dicaj oleh pihak hospital termasuk yuran doktor pakar dan lawatan doktor ke wad anda (terhad kepada 1 lawatan setiap hari).

FAEDAH WAD HOSPITAL DIBERI SEHINGGA 200 HARI dalam setahun (LEBIH 6 BULAN) termasuk lawatan doktor dan rawatan rapi (ICU) sehingga 60 hari dalam setahun (2 BULAN).

5 - PEMBAHARUAN TERJAMIN
Kami akan menanggung kos hospital anda setiap tahun, selagi had seumur hidup tidak habis atau berumur 80 tahun, yang mana lebih awal, tertakluk kepada syarat-syarat jaminan insurans. Ini bermakna, kami akan tanggung kos hospital anda, sampai ke tua, selagi polisi insurans anda masih berbayar.

Walaupun anda pernah membuat tuntutan banyak dalam tahun tertentu, kami masih menanggung bil perubatan anda yang seterusnya (selagi tidak melebihi had seumur hidup), tanpa ada syarat tambahan, pengecualian penyakit sudah dituntut atau tambahan caj loading.

6 - TIDAK ADA CO-INSURAN (PEMBAYARAN BERSAMA) SETIAP KALI BUAT TUNTUTAN
Ya, mungkin anda tak percaya kerana syarikat insurans lain meminta anda menanggung kos perubatan 10% setiap kali tuntutan dan 20%-28% jika anda melebihi had harian yang dibenarkan. Jika bil perubatan RM8,000, anda kena tanggung co-insurans 10% = RM800, umpama beli 1 lagi medical kad yang tinggi faedahnya. Dah ada medical kad, kena bayar lagi setiap kali buat tuntutan, tak ke menambah beban macam tu?

Kad medical kami akan tanggung kos hospital 100%, tanpa ada co-insurance (pembayaran bersama) setiap kali tuntutan, DENGAN SYARAT KADAR BILIK WAD + MAKAN MINUM HARIAN ANDA MESTILAH TIDAKM MELEBIHI HAD HARIAN YANG DIBENARKAN. Jika melebihi had harian, anda perlu menanggung perbezaan kadar bilik dan 10% dari baki bil perubatan. Still lebih murah berbanding syarikat insurans lain yang mengenakan 20%-28% bila anda melebihi had harian mereka.

7 - PILIHAN 73 HOSPITAL PANEL SELURUH MALAYSIA
Anda tidak perlu risau bila merantau ke mana-mana kerana kami mempunyai pilihan lebih 73 panel hospital di seluruh Malaysia, termasuk di Trengganu, Kelantan, Sabah & Sarawak. Di Selangor dan Kuala Lumpur sahaja, kami mempunyai lebih 26 panel hospital untuk kemudahan anda, termasuk hospital popular seperti Institut Jantung Negara (IJN), Glen Eagles Intan Ampang, Hospital Tawakal, Hospital PUSRAWI, Subang Jaya Medical Centre, Sunway Medical Centre, Darul Ehsan Medical Centre, Sri Kota Klang Medical Centre dan sebagainya.

8 - RAWATAN PESAKIT LUAR UNTUK KANSER & BUAH PINGGANG
Sesetengah orang, bila dah hidap penyakit kanser atau kerosakan buah pinggang, mereka perlukan rawatan yang berpanjangan dari masa ke semasa. Selagi hidup, selagi itulah anda perlukan rawatan dan kos rawatannya pun boleh tahan mahalnya!

Dengan bantuan saya, kos rawatan kanser dan buah pinggang untuk pesakit luar ini, akan dibiayai mengikut had pelan yang anda pilih. Paling mudah, masuk wad minima 1 malam, semua bil hospital akan kami bayar sepenuhnya.

9 - KHIDMAT KECEMASAN DI LUAR NEGARA
Kad medical kami turut menyediakan khidmat pemindahan perubatan antarabangsa (international medical evacuation) sekiranya kemudahan hospital di luar negara tidak lengkap untuk merawat anda ketika kecemasan. Pemindahan akan dilakukan melalui kapal terbang atau helikopter ambulans yang disewakan untuk anda. Setiap kali kejadian, kami akan menanggung kos pemindahan sehingga USD 1 juta.

Kami juga menyediakan khidmat penghantaran balik jenazah ke Malaysia jika anda meninggal dunia di luar negara. Segala urusan dokumentasi dan perbelanjaan, akan kami uruskan bagi pihak anda.


MACAM MANA NAK DAPATKAN KHIDMAT SAYA?

Mudah saja caranya - anda hanya perlu menjadi pelanggan kad medical saya!

Saya tak beri khidmat kewangan secara percuma, TETAPI saya beri KHIDMAT TANGGUNGAN BIL PERUBATAN PADA KOS YANG JAUH LEBIH MURAH dari kos biasa!

UNTUK COVERAGE RM50,000 SETAHUN & RM150,000 SEUMUR HIDUP, DENGAN BILIK WAD RM120 SEHARI, CAJ BERMULA DARI

Mengikut umur pada tarikh birthday lepas
Kanak-kanak 30 hari - 5 thn, dari RM 52.11 sebulan
Kanak-kanak 6 thn - 15 thn, dari RM 28.48 sebulan
Kanak-kanak 16 thn - 21 thn, dari RM 42.16 sebulan
Dewasa 22-29 tahun, dari RM 38.85 sebulan
Dewasa 30-39 tahun, dari RM 48.96 sebulan
Dewasa 40-49 tahun, dari RM 63.58 sebulan
Dewasa 50-54 tahun, dari RM 94.44 sebulan
Dewasa 55-59 tahun, dari RM 121.98 sebulan

Nota - Caj insurans akan naik mengikut lingkungan umur peserta. Kadar caj insurans untuk wanita dewasa, lebih mahal sedikit berbanding lelaki kerana risiko penyakit wanita yang agak tinggi.

SYARAT PERMOHONAN

Warga negara Malaysia berumur 30 hari sehingga 59 tahun sahaja (dan boleh diperbaharui sehingga umur 79 tahun)

Sihat 100% dan tidak terlalu gemuk.
Jika pernah mengalami masalah kesihatan atau pernah dimasukkan ke hospital, peserta perlu beri laporan perubatan dari doktor terkahir yang merawat anda. Medical check-up hanya jika diperlukan sahaja.

Pembayaran secara tunai, cek atau kad kredit.
Kadar bayaran secara 6 bulan atau tahunan sahaja. Bayar tahunan, akan dapat diskaun pendaftaran dari saya.

SYARAT JAMINAN INSURANS

Penyakit sedia-ada tidak akan dilindungi. Contoh, jika peserta itu sudah ada darah tinggi, maka penyakit darah tinggi dan penyakit berkaitan seperti sakit jantung, kerosakan buah pinggang, strok dan sebagainya, tidak akan dilindungi.

Ini kerana, penyakit yang sudah ada, tidak boleh diinsuranskan. Sama seperti jika rumah sudah terbakar, tidak boleh baru nak beli insurans. Kereta sudah remuk, tak boleh nak beli insurans dan buat tuntutan sebab perkara dah berlaku.

Kes kemalangan akan dilindungi serta-merta. Penyakit-penyakit lain yang baru menimpa seperti denggi, demam panas akan dilindungi selepas 30 hari. Penyakit tertentu seperti darah tinggi, kanser, kencing manis, ketumbuhan dan sebagainya, dilindungi selepas 120 hari (4 bulan).


JANGAN BERKIRA DENGAN KEBAJIKAN SENDIRI

Mungkin anda pernah terbaca email atau keratan akhbar yang menunjukkan orang lain memohon bantuan kewangan untuk masalah kesihatannya. Saya nak tanya anda, adakah anda terus menderma bila terbaca berita sebegini? Mungkin bila ada duit lebih, anda memang beri sumbangan anda, tetapi biasanya berhenti menyumbang setakat itu saja.

Kebanyakan dari kita, memang tak menderma pun bila terbaca berita sebegini. Tumpang simpati ada-lah, tapi nak menderma, alamak duit pun hanya cukup-cukup saja.

Sebab itulah saya nak ingatkan anda, janganlah terlalu berkira dalam hal kebajikan keluarga sendiri. Kalau dengan keluarga sendiri pun anda berkira, saya pasti ORANG LAIN AKAN LEBIH BERKIRA BILA ANDA PULA YANG MOHON BANTUAN. Sebab selama ni pun, anda susah betul nak menderma bila terbaca berita orang minta bantuan. Takkan lah, untuk kebajikan diri sendiri dan keluarga tersayang pun, anda masih nak berkira lagi, betul tak?


MAHAL-LAH, SAYA TAK MAMPU BANG!

Setengah orang menyangka, oleh kerana mereka berpendapatan rendah, mereka tak perlukan kad medical. Sebenarnya, jika anda berpendapatan rendah, anda-lah paling memerlukan kad medical ini kerana tidak ada siapa yang dapat membantu anda nanti, apabila ahli keluarga anda sudah sakit!

Adakah anda ingat, jika anda hanya berpangkat rendah atau berpendapatan rendah, maka pihak hospital swasta akan memberi diskaun 50% ke atas bil perubatan mereka? Sorrylah bang, ada duit banyak ke, ada hutang banyak ke, bil hospital kena settle sepenuhnya bang. Takde diskaun diskaun ! Inilah realiti sebenar kehidupan sekarang. Saya sound awal-awal ni, takut anda lupa!

Dengan kad medical ni lah, anda mempunyai pilihan samada :-

1 - Nak berpakat dengan orang lain, mencarum sedikit sedikit setiap tahun tampung kos rawatan yang sangat mahal, ATAU

2 - Tanggung kos rawatan sekali-gus RM150,000- RM300,000 dengan duit sendiri.

Saya memberi pilihan ini agar anda DAPAT BANTU KELUARGA ANDA SENDIRI sebelum terlambat.


"PERLINDUNGAN BENCANA KEWANGAN"

Ahmad Nazri Zakariya (012 – 554 2058 \ z_ashraff@yahoo.com)
Consultant MAA Takaful Investment Link
Tekad Smart Planning Sdn. Bhd. (538317-K)
A corporate agency with MAA Assurance Berhad & MAA Takaful Berhad

No comments: